Rätt ofta förekommer det att ett barn döps till ett visst namn, men direkt efter dopet är det ett helt annat namn i HFL eller i DB.
När personen i HFL direkt efter dopet har ett helt annat namn under hela sin livstid  än det i FB angivet, har jag gett barnet detta HFL namn även i mina födelselistor. Eftersom personens FB namnet bara verkar finnas i FB utan senare verklighetsanknytning.
Man tycker kanske att prällen då borde ha ändrat i FB, men det fanns inga kommunicerade förbindelser mellan de olika kyrkböckerna och det är under 1800-talet och tidigare sällsynt att en ändring sker i FB trots att det finns ett helt annat namn i de andra kyrkarkivalierna än dopnamnet.

Jag kommer här att ta några vanliga fall där namnen snabbt blir något helt annat än prällens dopnamn
Det finns hur många sådana fall som helst.

Anna Maria blir Sara Magdalena i Umeå lands
Enligt Umeå FB döps Per Olofssons (182562) dotter Anna Maria 16/2 1800
Enligt UM/Gravfors,AI:10b,4/7,s514,1801-10 har Per Olofsson en dotter Sara Magdalena född 1800 och död 1801.
Enligt Umeå DB dör Per Olofssons dotter Sara Magdalena 1 år och 6 månader gammal 1801-10-16, dvs född ca 1800-04.
Vilket namn som är rätt är väl omöjligt att säga.
Men det är 2-1 till Sara Magdalena och därmed skulle FB vara fel.

Per blir Nils Petter, som prällen inte hittar i sin egen FB
Enligt Anundsjö FB C:4,sid 234 föds Jonas Perssons och Brita Nilsdotters barn Per den 25/12 och döps den 26/12.
I den fösta HFL där han är med AN/Yttersel,AI:6a,s39,1817-23 har HFL prällen angivet sonen Nils Petter f.1817
Men på nästa HFL, AN/Yttersel,AI:7b,s179,1824-34 angivet för Nils Petter född 1817 av HFL prällen "igenfinnes ej i dopboken"
Det lustiga är att HFL prällen tydligen inte kan läsa och förstå sin egen FB (Födelsebok), men detta är väl egentligen bara en bekräftelse på det som framkommit tidigare

Kristina Katarina blir Brita Greta i Umeå lands
Per Persson och Brita Greta Persdotter föder sin dotter Kristina Katarina i Degerfors och Lillsandsjö 1821-05-23, där Per Persson är dräng 1821.
Flyttar sedan till Tavelsjö med attest 1821 och finns i Tavelsjö som inhyses UM/Tavelsjö,AI:12b,s971,1821-28 och här har nu denna dotter Kristina Katarina f.1821-05-23 helt plötsligt blivit Brita Greta f.1821-04-21.
Kristina Katarina eller som hon kallas i Umeå Brita Greta dör 1821-08-12 och blir tydligen ej begravd eftersom det ej finns något angivet datum för begravningen utan endast ett streck

Margareta blir Katarina i Umeå lands
Anders Andersson döper sin dotter till Margareta, men hon får i den första HFL UM/Selet,AI:10b,1/7,s341,1799-1810 namnet Katarina.
I nästa HFL har prällen tänkt till och enligt UM/Selet,AI:11b,s673,1811-20 blir det nu Greta + Katarina
Åter nästa HFL då har prällen tänkt till ytterligare UM/Selet,AI:12b,s935,1821-28 och kommit fram till enbart Katarina
Hon gifter sig 1824 som Katarina Andersdotter med Erik Eriksson och finns på UM/Djupbäcken,AI:12b,s943,1824-28 som hustru Katarina
UM/Djupbäcken,AI:13c,s921,1829-33,ger hustru Katarina och sedan dör och begravs hon 1833 som Katarina trots att hon döptes till Margareta.

Petrus blir Erik i Umeå lands
Enligt Umeå lands FB har Erik Olofssons och Margareta Olofsdotters son född 1800-04-11 döpts till Petrus den 12/4.
Enligt UM/Tavelsjö,AI:10b,1/7,s346,1800-10,son Erik f.1800.
Namnet Erik följer honom resten av livet trots att han är döpt till Petrus.

Maja Stina dör 17 dagar senare som Anna Maja i Umeå lands
Bonde Per Olofsson och hans hustru Anna Helena Johansdotter får en dotter den 12/8 1801 och döper henne 3 dagar senare till Maja Stina
Denna Maja Stina avlider sedan enligt prällen 17 dagar (egentligen 18) senare som Anna Maja den 30 augusti.
Hon blir begravd den 6/9

Cajsa Maglena dör 5 månader senare som Brita Greta i Umeå lands
Anders Forsberg Hanssons dotter Brita Greta finns varken i Umeå lands FB eller HFL, men Umeå lands DB har henne som" Brita Greta, Nybyggaren Anders Hanssons i Granträsk, utfattig.Gratis. Magflen, 6 månader"
Hon döps egentligen som Cajsa Maglena 1802-06-03, men avlider som Brita Margareta.
Cajsa Maglena är född 1802-05-24, vilket innebär att hon är 5 månader och 4 dagar när hon avlider

Anna Lena blir Katarina Magdalena i Umeå lands
Enligt Umeå lands FB får Jonas Grubbström och hans hustru Anna Brita Olofsdotter en dotter Anna Lena född 1803-02-16 i Vännäs
För det första finns ingen möjlig sådan familjekombination i Umeå lands eller dess närhet och i synnerhet ej i Vännäs.
I Vännäs finns Jonas Grubbström, men han är gift med Barbro Magdalena Olofsdotter och de får en dotter enligt UM/Vännäs,A1:10A,6/7,s301,1799-1810 Katarina Magdalena född 1803
Knappt en siffra rätt i prällens Noteringar.
Modern enligt FB prällen Anna Brita Olofsdotter, men borde vara Barbro Magdalena Olofsdotter
Dottern enligt FB prällen Anna Lena, men enligt HFL prällen Katarina Magdalena

Döps som Maria Kristina och dör 1 år senare som Margareta Katarina i Umeå lands
Jonas Ersson och Greta Kajsa Jonsdotteri Jämtböle får dottern Maria Kristina 1798-04-14.
De finns ej i HFL i Jämtböle vid denna tidpunkt åtminstone inte enligt HFL prällen.
Som faddrar finns Jonas Persson och hustru från Brån, vilket bör vara Greta Kajsas föräldrar
De bägge andra faddrarna från Jämtböle Erik Josefssons som Erik och dotter Anna Greta.
Så det är möjligt att Jonas och Greta Kajsa verkligen är i Jämtböle vid Maria Kristinas födelse 1798.
Denna Maria Kristina dör enlig UM/Vännäs/Långnäs,A1:10a,6/7,s301,1799-1810 1799.
Men i DB kan jag inte hitta någon Maria Kristina som avlider 1799 och skulle vara dotter till Jonas Ersson Westling.
Däremot skulle soldat Jonas Westling ha en dotter Margareta Katarina som avlider 1 år gammal 1799-03-02.
För det första finns det ingen möjlig soldat Jonas Westling vid denna tidpunkt utan enbart soldatsonen  Jonas Ersson Westling nybyggare i Vännäs/Långnäs och han har ingen dotter Margareta Katarina, men däremot en dotter Maria Kristina som enligt HFL skulle dö just 1799.
Det är troligt att prällen gjort minst dubbelfel här.
-Jonas Erssons dotter döps som Maria Kristina, men 1 år senare begravs hon som Margareta Katarina.
-Jonas Ersson finns i Jämtböle vid Maria Kristinas födelse, men har enligt DB prällen helt plötsligt blivit soldat när dottern Margareta Katarina dör 1799.
Nu finns det inge soldat Jonas Westling vid denna tidpunkt enligt militärernas rullor.

För att göra saken än mera komplicerad i ett vidare aspekt så tillkommer soldaten Jonas Jonsson Westling som får dottern Anna Kristina 1800-07-14, men han gifter sig inte förrän 1799-12-08 och hans hustru heter Kristina Andersdotter.
Denna Jonas är enligt prällarna soldat Jonas Jonsson Westling, men som också enligt militärernas GM inte finns, men som troligen trots detta fanns.
Men det är en annan historia.

Anna Stina blir Stina Cajsa i Umeå lands
När hans och Maria Elisabet döper sin dotter 1805-01-23 anser prällen att han döpt henne till Anna Stina, men detta namn finns enbart vid dop tillfället och kanske inte ens då.
Prällen kanske har tagit fel lapp när han noterat i FB
Sedan heter hon Stina Cajsa eller Kristina Katarina från först HFL stund UM/Ostnäs,AI:10b,4/7,s470,1805-10.
Hon gifter sig och får barn och namnet är ej det döpta Anna Stina utan Stina Kajsa

Margareta blir Maria Kristina
Anders Olofssons dotter född 1791 blev döpt till Margareta, men från första HFL UM/Rödå,A1:9,7/10,s328,1791-98,dotter Maria Kristina
Även VB ger Bs Anders Eriksson Selet-Maja Stina Andersdotter Röda
Sefdan heter hon Maria Kristina resten av livet

Döpt till Brita Lisa heter i verkligheten Cajsa Lotta i Umeå lands
Hans Persson och hustru Anna Lena Larsdotter får 1805-10-23 en flicka som prällen först döper till Charlotta Sofia.
Senare har prällen tänkt till och struket Charlotta Sofia och ersatt detta med Brita Lisa.
D.v.s. dottern är döpt till Brita Lisa.
Det lustiga är att prällen inte borde ha tänkt till för enligt HFL från första början UM/Hössjö,AI:10a,3/7,s120,1799-1810,dotter-Lotta Sofia och vidare tills hon gifter sig UM/Överboda,AI:12a,s686,1827-28,hustru-Lotta Sofia.
Hon är m.a.o. döpt till Brita Lisa men kallas Lotta Sofia.
prällen borde inte ha tänkt till

Maria Elisabet blir Elisabet Katarina i Umeå lands
Östen Mårtensson och Anna Margareta Hansdotter döper 1785-12-11 enligt prällen sin dotter till Maria Elisabet, men redan i första HFL är namnet UM/Innertavle,AI:8,7/9,s352,1778-86,dotter Lisa Catharina och sedan i följande HFL UM/Innertavle,AI:10b,s451,1799-1810,dotter-Lisa Kajsa, som sedan följer henne resten av livet.
Här frågar man sig om man skall använda FB namnet prällenamnet Maria Elisabet, som bara finns i prällens sinnevärld, eller det namn Lisa Kajsa som användes i vardagen.
Kan man då kalla FB en andrahandskälla och HFL en förstahandskälla?

Anna Maria i Björna FB blir Maja Greta i Gideå HFL
Enligt FB får Johan Persson och Katarina Eriksdotter i Björna Trehörningsjö dottern Anna Maria f.1810-08-24 och döpt den 26.
De fínns ej i Björna och Trehörningsjö HFL, men väl i Gideå Trehörningsjö HFL GI/Trehörningsjö,A1:2,3/12,s101,1810-25.
Men Johan Persson och hustrun Katarina Eriksdotter har enligt Gideå Trehörningsjö HFL GI/Trehörningsjö,A1:2,3/12,s101,1810-25 dottern Maja Greta f.1810-08-22.
Denna FB Anna Maria enligt Björna FB prälle bor hemma hos modern enligt GI/Trehörningsjö,A1:2,3/12,s101,1824-36 som Maja Greta enligt Gideå prällen tills hon flyttar till GI/Önskanäset,AI:2,s84,1836-37 och gifter sig med Sven Jonsson från Norrmesunda.
Gideå prällen vidhåller fortfarande att namnet är Maja Greta och detta namn bär hon tills den sista vilan

Maja Cajsa blir Sofia Magdalena i Umeå lands HFL 1809
Karl Karlsson och Eva Sofia Jakobsdotter dotter föds 1809-12-21 och döps den 22 december till Maja Cajsa.
Men HFL prällen tycker enligt UM/Yttersjö,AI:10a,3/7,s131,1810 att namnet bör vara Sofia Magdalena och det är inget kortsiktigt påhitt utan även i framtiden heter hon Sofia Magdalena

Johan blir Erik i Burträsk
Erik Svensson och Anna Andrsdotter får enligt FB Burträsk sonen Johan som föds den 11 augusti 1784
Inget datum för dopet har angetts i FB.
I HFL BUR/Kvarnbyn,AI:5,s142,1784-1810 har namnet helt plötsligt blivit Erik och detta namn följer hon resten av livet.
Dessutom anger FB att födelsen skett i Bygdeträsk. HFL anger att de finns i Kvarnbyn vid denna tid.
Dessutom är alla de andra barnen födda i Kvarnbyn enligt FB

Johannes blir Margareta i Burträsk
Nils Nilsson och Catarina Boström döper den 30/5 1790 enligt FB prällen en son till namnet Johannes, men när han antecknas i HFL BUR/Bodbyn,AI:5,s58,1780-1810 har namnet helt plötsligt blivit Margareta.
Personen kallas sedan under resten av sitt liv för Margareta

Eva enligt FB blir Beata i Burträsk HFL
BUR/Kalvträsk,AI:5,s190,1792-1810, anger att Per Nilssons och Anna Eriksdotters dotter heter Beata.
Men enligt Burträsk FB 1792 blev hon döpt till Eva

Jonas Olof blir Carl Jonas
Prällarna kunde även under slutet av 1800 och början av 1900-talet förvandla en person till någon helt annan
Lars König Erikssons son döps 1850 till Jonas Olof
ÖR/Örträsk,A1:1,1/5,s22,1849-59,son-Jonas Olof och behåller detta namn även nästa HFL
ÖR/Örträsk,AI:2,s33,1860-62,son-Jonas Olof

Men nu flyttar Jonas Olof iväg som dräng fortfarande inom Örträsk by och helt plötsligt skriver prällen
Carl Jonas Larsson enligt ÖR/Örträsk,AI:2,s15,1863-69,dräng Carl Jonas Larsson

Allt flyter på och Jonas Olof alias Karl Jonas finns nu som dräng hos sin bror Erik Larsson.
ÖR/Örträsk,AI:2,s38,1873-78,dräng Karl Jonas Larsson till Svalberg.
Han Jonas Olof alias Karl Jonas byter under denna tid namn till Svalberg.

Han gifter sig sedan med Anna Lovisa Renman 1879 enligt E:1 Dr Carl Jonas Svalberg Örträsk - bd Anna Lovisa Runman Örträsk
När första barnet Edla Maria döps anges fader att vara Carl Jonas Svalberg.

Jonas Olof har i 13 år när han bodde hos föräldrarna haft namnet Jonas Olof, men så snart han blev dräng som 13 åring bytte prällen av någon anledning namn på honom till Karl Jonas och detta senare namn följde med honom resten av livet tillsammans med det tagna namnet Svalberg

Jenny Amanda i Bjurholm FB blir Jenny Elisabet i Fredrika FB
Enligt Fredrika FB är Isak Jonsson dotter född 1876-10-31 döpt till Jenny Elisabet
Men Bjurholm prällen har antecknat att namnet är Jenny Amanda
Eftersom hon dör redan 1876 är det omöjligt att avgöra vad som är sannolikt rätt eller fel

Edit Maria i Bjurholm FB blir Teresia Karolina i HFL år 1899
Edit Maria eller Teresia Karolina f. 1899-11-25 (96355)
Många kanske tror att prällarnas slarv och nonchalans i sina världsliga åtaganden tillhörde enbart 1700-talet.
Men så är ej fallet.
Jag har idag avslutat min kontrolläsning av Bjurholms FB med årgång 1899, de senare årgångarna kontrollästen redan i sommarstugan.
Strax före 1900 talet använde prällen fel bläck varför vissa delar är svårtydda och jag lämnade tills nu.
Den 25/11 detta år föds och nöddöps samma dag enligt FB Edit Maria.
Föräldrarna är Karl Magnus Strinnholm och Katarina Maria Nilsdotter i Bredträsk Bjurholm.
Det lustiga är att när hon sedan införes i HFL BJ/Bredträsk,AIIa:1,3/8,s64,1899-1911 såväl som HFL i samband med att hon gifter sig BJ/Bredträsk,AIIa:4,2/6,s75,1912-20 har namnet helt plötsligt blivit något helt annat nämligen Teresia Karolina.
VB säger Bondeson Jonas Manfred Strinnholm Bredträsk och bondedotter Teresia Karolina Strinnholm Bredträsk.
Snacka om FB:ernas tillförlitlighet så sent som 1899.
Det finns många liknande exempel även i senare tid där ett namn står i FB men något helt annat står i HFL.

Daniel född 1825-08-06 blir Jonas född 1825-08-06 och slutligen Jonas född 1826-08-06 både i Fredrika och Björna
Enligt Fredrika FB blir Olof Jonsson och Segrid Håkansdotters son född 1825-08-06 och döpt 7/8 till Daniel
Men enligt HFL FR/Remmaren,AI:2,s23,1831-42,son-Jonas f.1825-08-06 och
FR/Remmaren,AI:3,s21,1843-53,son-Jonas-f.1825-08-06
Men nu ändras födelseåret helt plötsligt från 182-08-06 till 1826-08-06
FR/Remmaren,AI:4,s19,1853-62,son-Jonas-f.1826-08-06
FR/Remmaren,AI:5,s28,1863-66,son/bonde-Jonas-f.1826-08-06
BJÖ/Remmaren,AI:7,s263,1867-72,bonde-Jonas-f.1826-08-06
Vad som enligt FB är Daniel född 1825-08-06 är i verkligheten Jonas född 1826-08-06
Även när det gäller Jonas hustru har prällen stökat till det
Johan Johanssons dotter född 1831-03-09 i Björna Kärrsjö döps till Märta och detta namn följer henne under barndomen i Björna
BJÖ/Kärrsjö,AI:3,s55,1831-35,dotter-Märta f.1831-03-09
BJÖ/Kärrsjön,A1:5,2/5,s82,1842-46,dotter-Märta
Familjen flyttar till Fredrika 1846 och då lägger prällen till Cajsa till dopnamnet Märta och sedan är namnet Märta Cajsa för resten av hennes liv samtidigt som han gör henne en vecka äldre
FR/Aspsele,AI:3,s124,1847,dotter-Märta Cajsa
FR/Remmaren,AI:5,s28,1863-66,hustru-Märta Cajsa f.1831-03-02
Även i Fredrika FB anges namnet Märta Cajsa eller Märta Catharina när hennes barn döps
Familjen flyttar sedan administrativt tll Björna och moderns namn är nu Märta Cajsa även i Björna både HFL och när barnen döps
BJÖ/Remmaren,AI:7,s263,1867-72,hustru Märta Cajsa f.1831-03-02

Per är egentligen Anders
Per Svensson och Anna Sofia Hansdotters son född 1857-09-29 döps enlig Degerfors FB till Per, men det finns redan en son Per som lever.
DEG/Kryckeltjärn,AI:67b,s395,1858-60 anger att sonen heter Anders
Prällen har döpt sonen till fel namn per istället för Anders.
Man undrar vid ett sådant tillfälle varför inte prällen har någon kontroll mot FB för att se om allt är korrekt i FB

Nils i FB blir Johan i HFL
Nils Petter Nilsson och Brita Ulrika Nilsdotters son döps 1847-11-11 till Nils
Enligt HFL DEG/Granön,AI:6a,s110,1848-57 och även senare HFL kallas han Johan

Per i FB blir Johan i HFL
Enligt FB är sonens namn Per, men enligt Sunnansjö,A1:7,2/8,s65,1806-15 har ursprungsnamnet Per överstrukits och ersatts av Johan.
Namnet Johan är sedan det namn som använts.
I det här fallet får man väl anta att Johan är det namn som borde ha stått i FB

Anna Katarina blir Tilda Maria
Anna Katarina döps 1877-09-19 till namnet Anna Katarina samma namn som sin äldre syster f.1875-09-20
Prälle löser detta temporärt genom att kalla dottern född 1875-09-20 för Anna Kristina
Levar,A1:14b,4/10,s419,1875-80,dotter-Anna Kristina. f.1875-09-20
Levar,A1:14b,4/10,s419,1877-80,dotter-Anna Katarina f.1877-09-19
Men utav någon anledning upptäcker prällen att den dotter som är född 1875-09-20 heter Anna Katarina och ändrar då hennes namn
Levar,A1:15b,2/10,s370,1880-90,dotter Anna Kristina ändrat till Anna Katarina f.1875-09-20
Men nu har prällen helt plötsligt 2 x Anna Katarina, Anna Katarina 1875-09-20 och 1877-09-19 utan att prällen reagerar
Levar,A1:15b,2/10,s370,1880-90,dotter-Anna Katarina f.1877-09-19

På nästa HFL finner vi följande
Levar,A1:16b,2/9,s440,1890-99,dotter Anna Katarina f.1875-09-20
Levar,A1:16b,2/9,s440,1890-96,dotter-Anna Katarina Matilda-till Norra Amerika 1896-10-05
Helt plötsligt heter hon Anna Katarina Matilda
När hon emigrerar till Nord Amerika 1896 har den prällen noterat längst ut i HFL boken högerkant:
"Uppgfives heta Maria Matilda - men dopboken har Anna Katarina"

Det är faktiskt lustig att prällarna ej accepterar vad personen anser sig heta utan enbart tar detta som en slags asterisk, samtidigt som inget göra för att ändra i FB och tidigare HFL.

När fadern Per Anton dog 1908-11-18 företogs en bouppteckning 1909-01-26.
I sterbhuset ingick enligt denna bouppteckning
Änkan Anna Kristina Nisson och hennes 6 barn:
- sonen Gustav August Beckman i Nord Amerika
- sonen Karl Magnus Pettersson i Chicago, Illinois
- sonen Johan Rickard Pettersson i Chicago, Illinois
- dottern Anna Katarina gift med torparen Jonas Gustav Hörnström
- dottern Tilda Maria gift med snickaren Per Erik Edin Chicago, Illinois
- dottern Augusta Petronella gift med målaren Herman Hansson Boden

Här bekräftas att prällen har rotat till namnen där dopnamnet Anna Katrina enligt FB, i verkligheten är Tilda Maria och har så troligen varit hela tiden
Och detta har prällen inte lyckats luska ut under de 19 år Anna Matilda fanns i Sverige
 

Döda Helena blir levande Johanna vid sockenförflyttning
FELAKTIGHETUmeåDB1829
FELAKTIGHETUmeåHFL
FELAKTIGHETVännäsHFL
Erik Nilssons dotter döps 1829-07-15 till Helena
UM/Jämtböle,A1:13b,s866,1829-34 ger också först dotter Helena, men sedan har han döpförklarat henne
Men dödförklaringen av Helena har har raderas/strukits över, dessutom har Helena också strukits över.
Efter Helena finns enligt UM/Jämtböle,A1:13b,s866,1829-34
-Johanna född 1831-02-03 och som man kan tolka i HFL, död den 18/8, men finns ej i DB
-Helena född 1832-05-29 och som man kan tolka i HFL död 1832, enligt Vännäs DB dör hon 1832-06-18 och begravs söndagen den 24.
Troligen har prällen här menat att Helena dör 1832-08-18, men även detta är fel eftersom hon enligt Vännäs DB avlider 1832-06-18
Helena född 1829-07-15 finns ej i DB vare sig i Umeå lands eller Vännäs
När familjen inklusive Johanna sedan överförs till Vännäs är hon helt plötsligt i Vännäs född 1829-07-15 istället för 1831-02-03.
Prällen har knyckt systern Helenas födelsedata och inte lagt märke till att han har en Johanna som är född 1831-02-03.
Johanna får nu leva som född 1829-07-15 eller enbart 1829 i resten av sitt liv.
En del etablerade släktforskare påstår på fullt allvar att det finns en tvåvägskommunikation mellan prälle och undersåte, men det är kanske inte så lätt för undersåten att påverka något utan att ha blivit tillfrågad enär man ej vet vad som är noterat i kyrkarkivalierna.

Gustav Edvard enligt FB blir Olof Anton i HFL enligt Holmön prälle
FELAKTIGHETHolmönFB1856 eller
FELAKTIGHETHolmönHFL
Per Olofssons son född 1856 döpt till Gustav Edvard, mn HFLprällen anger att han heter Olof Anton
Holmön,AI:4/2,s35,1874-83,son-Olof Anton
Olof Anton följer honom resten av livet
Här kan man ju inte skylla på att det är en stor varken folk- eller ytmässigt enär Holmön torde var en av Sveriges minsta socknar ur bägge dessa aspekter under 1850-talet och början av 1900-talet

Anna blir Johan enligt Dorotea prällen
Enligt Dorotea FB prälle så döps Per Andersson och Sara Olofsdotters barn 1798-01-10 till Anna
Men HFL prällen tycker att hen liknar en pojke och kallar hen för Johan, som hen sedan får heta resten av livet