Per Sjödin slängs mellan olika föräldrar

Ibland blir det lite stökigt i kyrkböckerna och det kan vara svårt att reda ut vad som sker i det som synes ske.
Utdrag ur databas Kråken 12 och en av dess 1000-tals avvikelse rapporter

AR/Ovansjö,AI:11c,s55,1873-82 anger att Johan Sjödin och Sara Sara Katarina Söderkvist har en son Per Sjödin f.1873-01-07.
Denna Per Sjödin1873-01-07 flyttas sedan enlig samma HFL till s62-3 redan 1873, men det lustiga är att den blivande fadern Jonas Petter Sjödin inte fanns på den angivna adressen s62-3 förrän 1878.
Den "blivande fadern" och rättmätiga fadern Jonas Petter Sjödin fanns enligt HFL på AR/Hjälta,AI:11c,10,1873-77 och
AR/Sörbrynge,AI:11c,s89,1877-78
och på ingen av dessa HFL hade han en son Per född 1873-01-07.
Sonen Per blev bevisligen påförd ca 1878 och troligen i samband med att Johan Sjödin döpte sonen Per 1878-06-30.

Prällen kanske påpekade för Johan Sjödin att han redan hade en son Per född 1873, men fick isåfall ett nekande svar, varför prällen kanske började fundera och insåg att han gjort fel.
Han överförde då Per f.1873 till de rättmätiga föräldrarna 1878, men stökade då till det ännu mera

AR/Sörbrynge,AI:11c,s89,1878,son Per-f.1872-01-10.
Denna Per tillkommer då troligen i samband med dopet av Per f.1878
I Arnäs FB finns denna Per f.1772-01-10 införd med största sannolikhet i efterhand och sedan struken.
Faddrarna för denna Per är samma som för Per f.1873-01-07.

I Arnäs FB är det också strul med Per född 1873-01-07 och där har prällen suddat och skrivet över, men han har ej korrigerat allt det felaktiga utan anger att den nya ditsatta familjen Jonas Petter Sjödin och Katarina Larsdotter skulle finna i Ovansjö på 35-3 och dessutom med de "gamla föräldrarnas" ålder.
Detta skedde kanske i samband med att han strök Per f.1772-01-10

För det första 35-3 är ej Ovansjö, men Lunne och där finns ingen Jonas Petter Sjödin och ej hellre i Ovansjö som är s55-3
Jonas Petter Sjödin fanns i
AR/Hjälta,AI:10c,s2,1868-72 och
AR/Hjälta,AI:11c,10,1873-77
och ej i Ovansjö och i synnerhet ej i Ovansjö s35-3
Men Jonas Petter finns i Ovansjö AR/Ovansjö,AI:11c,s62,1878-1881
Detta innebär att även den av prällen angivna födelseplatsen Ovansjö är felaktig och borde rimligen ha bytts ut med Hjälta i samband med hans kluddande.

Kluddandet fortsätter när familjen Jonas Petter Sjödin flyttar till Grundsunda
AR/Ovansjö,AI:11c,s62,1878-1881,
Där har prällen av någon anledning kluddat över flyttningen till Grundsunda
Men Per Sjödin följde trots allt med familjen till Grundsunda och finns som son på
GR/Husum sågverk,A1:8c,5/5,s133,1881-84
GR/Husum,3/4,A1:9c,s605,1885-94, men här heter fadern helt plötsligt Johan Petter Sjödin (FEL)
GR/Husum sågverk,AIIA:1D,3/4,s809,1895-99,fader Johan Petter Sjödin (FEL) f.1838-12-17(FEL)
Per flyttar då till till Stockholm, St Jakob 1899-10-28 och sedan har jag inte följt honom

Inom parentes kan nämnas att faderns felaktiga namn följer med resten av livet och prällen har dessutom administrativt begravt Johan Petter Sjödin f.1838-12-17 och inte den riktige Jonas Petter Sjödin f.1838-12-12.

Det finns ovan belägg för att prällen har strulat till det ganska häftigt, sedan är det ju upp till var och ena att spåna ytterligare och skulle ni ha några lysande ideer så hör gärna av er till sikhallan@stallhagen.se