Thailand 2011-11 till 2012-02

Vi åkte från Sverige den 23/11 på morgonen och allt flöt väldigt bra och vi hade inte det minsta lilla missöde., som förra året när flygledarna hade en facklig "sjukskrivnings" aktion, som gjorde att vi var väldigt nära att missa planet från Stockholm till Bangkok.

Vi flög som vanligt Thaiair som vi tycker är det bästa bolaget, visserligen lite dyrare än andra alternativ, men man får väll unna sig något på ålderns höst.
Planet var inte fullsatt utan det fanns en del tomma platser inklusive några hela mittrader om 4 säten, där några personer försåg sig enligt den svenska "allemansrätten" eller kanske i enlighet den fackliga solidaritetsprincipen.
De tog hela raden med 4 säten vardera för sig själva, där de brede ut sig och låg och sov.
De var mycket solidariska med sig själva.

Vi ankom på planerad tid till Thailand och fick snabbt tag i en taxi, som tog oss till Hua Hin, där städerskorna hade bildat mottagnings kommitte och redan hämtat vårt sedan förra året deponerade resväskorna.

Det kändes verkligen skönt att vara tillbaka igen för vinterns 3 månader.
Vi packade upp en del och sedan lade vi oss att sova några timmar och sedan har det rullat på som vanligt.
Vi har kollat en del va våra gamla favorit restauranger.

Resa till Kuala Lumpur, Penang och Singapore

Vi hade redan sedan länge planerat att vi skulle fira julafton i Kuala Lumpur i Malaysia, så vi besökte vår normala resebyrå för att de skulle sätta ihop ett paket med 2 nätter i Kula Lumpur inklusive julafton
Ytterligare 2 nätter i Penang för att avsluta med 2 nätter i Singapore.
Jag har tidigare inte varit i Malaysia, som blir mitt 94 besökta land.
I Singapore var jag redan 1963, som då var i union med Malaysia, men Singapore blev självständigt 1967.

Malaysia
Malaysia var i början av 1900 talet under brittiskt styre och kallades då Malacka.
1920 körde kommunisterna igång ett gerillakrig, som höll på i ca 10 år och där britterna av allt att döma lyckades med något så ovanligt som att besegra gerillan
1957 förklarade sig Malaya självständigt som federation.
1963 tillkom territorierna Singapore ,Sarawak och Sabah
Singapore blev 1965 uteslutet ur federationen och bildade en självständig stat
Statskicket är monarki och statsöverhuvudet för den Malaysiska federationen är s.k. kung som roterar mellan 7 sultaner och där varje kung innehar ämbetet i 5 år för att sedan överlåtas till den näste i tur. Just nu en 80 årig kung som sitter för andra gången, vilket aldrig hänt tidigare.
Dessutom finns en premiärminister Jag tror att han heter Mizan Zainai Abidin.

Malaysia är 330.000 kvadrat kilometer stort (Sverige är 450.000)
Här bor drygt 27 miljoner människor
Hälften av befolkningen är muslimer och de är de som styr och ställer:
Men här finns också ca 30% kineser och 10 % indier.

Huvudstad i Malaysia är Kuala Lumpur med ca 1.7 miljoner invånare, men i närområdet bor runt 5 miljoner människor.
Kuala Lumpur var tidigare ett centrum för tennbrytning och gummiplantager.
Nu är turismen en viktig del av ekonomin.
Ett landmärke i Kuala Lumpur är det 452 meter höga tvillingtornen, som när det var klart var världens hösta byggnad med 88 våningar, nu tror jag att det enbart är nr.3 i ordningen.
Vårt hotell Corus låg enbart några hundra meter från tvillingtornen, som vi också kunde se från vårt hotellfönster.

I Kuala Lumpur finns också en stor Chinatown, som vi travade runt under en eftermiddag - bl.a. på huvudgatan Julan Petaling - utan att kunna hitta något köpvärt.
Här fanns ungefär samma "skräp" som i de flesta Chinatowns eller varför inte på nattmarknaderna i Hua Hin.

Vi landade på Kuala Lumpurs flygplats, som visserligen var relativt ny, en som jag tyckte var stökig.
Först travade vi  kanske 5 minuter för att sedan ta ett tåg kanske 5 minuter för att åter gå en bra bit. Det var bara att följa strömmen i annat fall skulle man troligen ha hamnat helt fel.
På flesta flygplatser i denna del av världen bär immigrations personalen i regel miltär uniform, men här var dessa kontrollörer civilklädda.
Vi blev hämtade av vår blivande guide på utsatt tid och han tog oss på en timme till vårt hotell, där vi fick ett alldeles utmärkt rum med utsikt mot Twin Towers på några hundra meters avstånd.
Nästa morgon när vi vaknade såg man bara en liten del av dessa höga byggnader beroende på lågtflytande moln.

Frukosten på morgonen var väl ingen höjdare med kycklingkorv, kyckling skinka och mecon (en travestering på bacon - tunna stekta köttskivor) men med ägg i olika valörer och mycket grönsaksblandningar och ännu mera kycklingrätter.

Nästa morgon plockade guiden upp oss för en sightseeing eller City Tour som det också kallades.
Vi besökte Karyneka Handicraft Center, National Stadiums, James Mosque (äldsta mosken i Kuala Lumpur), the War Memorial, House of Parliament Kings Palace, National Museum, Railway Station, National Mosque, Moorish-styled Federal Courts, Tudor - styled cricket club och slutligen China Town, där vi klev av för att själva gå runt och titta.
Efter någon timmas travande slog vi oss ner och tog en inhemsk öl som kostade ca 40 sek.
Sedan tog vi en taxi till hotellet.
Från vårt hotellfönster hade vi inte bara utsikt mot Twin Towers utan vi hade också rätt nedanför fönstret 4 våningar längre ner hotellets swimmingpool, där fullt påbyltade såväl barn som äldre plaskade runt. En av damerna hade både fotsida beklädnad och huckle på huvudet när hon gjorde en bejublad dykning, som hon avslutade med att simma 5-10 meter under vattenytan.
Detta måste vara en prestation. Vi vågade oss inte ner till poolen med endast iklädda badbyxor eller baddräkt.

På kvällen serverade hotellet Corus ett julbord som vi verkligen såg fram emot.
Julbordet var imponerande men här var det ingen julskinka, korv eller sillbord utan vi fick nöja oss med kycklingskinka( chickenham), kycklingkorv och macon istället för bacon. Macon var nötkött tunt skuret och stekt och var istället för bacon.
Julbordet hade kalkon och anka, samt ett imponerade sortiment av kycklingrätter.
Det fanns massor av olika skaldjursanrättningar med hummer, krabba, musslor, inklusive säker ett tiotal olika typer av kokta och stekta oskalade räkor i olika storlekar. För oss nordbor var det nästan omöjligt att skala dessa räkor, men den inhemska befolkningen löste detta på ett mycket rationell sätt, man tuggade i sig även skalen utan att sedan spotta ut dem. Man hörde bordsgrannes knastrande tuggande när han åt oskalade räkor.

När jag satt vi detta för oss nordbor ovanliga julbord slog mig följande tanke. Indierna har sina heliga kor, muslimerna har sina orena grisar och vi har vår sällskapsdjur hundarna som vi inte äter. Och alla är vi övertygande om att vi har rätt i vår ståndpunkt i att inte äta vissa djur och att alla andra har fel.
Grisen lär ju vara människornas närmaste frände i djurvärlden, men vi glufsar i oss även denna närstående, men är mycket avogt inställda till att äta hund, som många turister säkert har ätit utan att vara medvetna om detta.

Vi glufsade i oss av bordets läckerheter och saknade egentligen inte grisköttet eller sillen och nubben.
Trots att vi verkligen vräkte i oss så kändes inte magen lika fullproppad som när man äter ett nordist julbord och det fanns ingen tillstymmelse till "hangover" på morgonen nästa dag.
Vi drack inhemskt öl till läckerheterna a 100 kronor flaskan och på inget annat bord fanns tillstymmelse till något sådant som öl eller sprit.

Nästa eftermiddag, juldagen den 25, flög vi till PENANG

Vi blev upplockade på flygplatsen av vår guide, som körde oss till vårt bokade hotell Berjaya, där vi kommit över en junior suite till ett hyggligt pris , med stort vardagsrum och sovrum och med TV i båda rummen.
Masten var ganska lika det vi upplevt i Kuala Lumpur och ölen var lika dyr och sprit såg vi inte röken av.

Penang är en stat i Malaysia såväl som en ö alldeles utanför fastlandet Malaysia och förbunden med en lång bro med fastlandet.
Penang ligger i Malacka sundet, som blev tidigt beskrivet av kineserna på 1400-talet.
Den kanske första engelsmannen som kom till Penang var James Lancaster 1591 med fartyget Edward Banadventure.
1786 kom engelsmannen Francis Light, som arrenderade ön Penang av sultanen av Kedah och som i gengäld erbjöd  militärt skydd mot Siameser och Burmeser och dess krigiska lekar.
Penang var centralt beläget för att bevaka holländare i Sumatra och fransmännen i Indokina.
Inom parentes kan nämnas att vi troligen besöker på Sumatra nästa år, där världens största ö i ö finns efter ett våldsamt vulkanutbrott för enormt länge sedan och där som resultat Indiens befolkning blev utraderat av askmolnet från utbrottet. Mycket intressant historia.

Francis Light byggde fortet Corwallis, som är en imponerade byggnation med jättestora kanoner, som finns uppställda än idag.
Japanerna intog Penang 1941 den 17 december.
Penang är nu en del av den Malaysiska federationen

Den 27 plockade den hyrda guiden upp oss kl 09.00 för en rundtur i Penang
Vi besökte först fortet Cornwallis, med sina imponerande kanorna som var spridda i en slags stjärnformation för att försvara fästningen både mot sjö och land.

Vi besökte sedan Penang State Museum, som var mycket intressant i sina berättelser om Penangs tidiga historia.

Sedan åkte vi till Chinese Stilt House, Kaptain Kling Mosque (den äldsta Indian Muslim Mosque), Sri Mariammam Temple (det äldsta Hindu templet), Khoo Ancestral Clan House, recling Budda (Chaimakkaraam Thai templ), Saint Georges Anglican Church och Kuan Yin Temple (som byggdes av kineserna)
Detta tog hela dagen.

4 armeniska bröder Sarkies, Martin, Tigran, Aviet och Arshak komt till Penang där de byggde 1884-85 lyxhotellen Eastern Hotell och Oiental Hotell i George Town på Penang.
Bröderna fortsatte sedan till Singapore, där de byggde deras kanske mest kända hotell Raffles namngett efter Singapores grundare Stamford Raffles.
Jag kommer till detta under Singapore

Läs gärna http://en.wikipedia.org/wiki/Penang och http://www.expressen.se/resor/1.1294903/upptack-penang

Singapore

Sent på kvällen den 27 flög vi till Singapore, där vi på flygplatsen blev upplockade av vår guide och inkvarterade i ett uselt men dyrt hotell Link.

Singapore är ett litet land endast ca 700 km2 att jämföra med Sverige 449.000 km2
Singapore har 5 miljoner innevånare på denna lilla yta vilket innebär 6.500 personer per km2.
Skulle Sverige vara lika tätbefolkat skulle det finnas ungefär 3.000.000.000 (3 miljarder) människor i Sverige.
Det lustiga var att man uppfattade inte Singapore som överbefolkat, det fanns gröna utrymmen överallt och det var väl kanske detta som var mest frapperande för Singapore.
Per Capita inkomsten in Singapore är 50.000 Us dollar/år ( 350.000 kronor), vilket borde innebära att innevånarna i Singapore har det betydligt bättre ekonomisk än i Sverige där per capita inkomsten bara är ca 37.000 Us dollar/år.
Detta innebär att medelinkomsten är drygt 30% högre i Singapore än i Sverige.
Detta säger extremt mycket om det politiska system vi i huvudsak har haft sedan 1936
Det är skrämmande att politiker i Sverige kan försämra utvecklingen i jämförelse med andra länder med betydligt sämre förutsättningar, samtidigt som befolkningen i samma land tror att något unikt bra har hänt. Hur hjärntvättat kan man egentligen bli i en trots allt demokrati.
Jag som nu besökt 94 länder under de senaste 50 åren inser lätt att Sverige förhållande vis till många andra länder under denna tidsperiod varit ett stort misslyckande p.g.a. av den sociala "ingenjörskonsten" i Sverige.

Det finns många länder i världen som har haft en många gånger bättre utveckling än Sverige under senaste 50 åren
Låt oss ta ett annat för oss närliggande exempel, Schweiz.
Vi hade bättre förutsättningar än Schweiz vid krigsslutet, ett  bättre geografiskt läge, intakt industri, hög teknisk nivå, malm och skog etc
Schweizer franc och Svenska kronor var efter krigslutet 1945 ungefär jämbördiga, men nu är francen 7 gånger dyrare efter alla svenska devalveringar som sossarna gjort under de senaste 50 åren. Per capita inkomsten i Schweiz är ca 47.000 US dollar, dvs drygt 25 procent högre än i Sverige.
Då skall man också betänka att Sverige ligger 1:a eller 2:a i skattetryck, vilket gör den svenska köpkraften än lägre i förhållande till andra länder.
Trots dessa fakta tror många svenskar att det fortfarande regnar manna från himlen över Skandinaviska halvöns östra sida och att vi är det förlovade folket.
Hur kan ett demokratiskt land bli så hjärntvättade via ett politiskt system att de inte inser att i en global och dynamisk värld kommer de länder som jobbar hårt för varandra att förpassa länder - där en stor del av landets befolkning enbart försöker att utnyttja sina landsmäns och andras arbeten utan att bidraga själva - till en mager undanskymd plats där Jante lagen står i förgrunden.
Sverige skulle behöva sin egen "Järnlady" för att vända denna tendens, men jag tror att det var lättare i England än det skulle vara i Sverige.

Nästa dag plockade guiden upp oss för turen runt i Singapore och till Little India, men de flesta stoppen gällde olika juvelerare och handcraft butiker.
Vi lyckades undvika att köpa något.
Det var enormt dyrt för oss fattiga svenskar.

Jag var första gången i Singapore 1963 och det var verkligen intressant att se vilken förändring som skett.
Då hade svenska kronan ett högt värde och köpkraften i Singapore för en svensk var mycket hög i förhållande till nu.
Här är ett typexempel på hur vissa politiska system har fungerat i detta fallet i Singapore kontra Sverige.
Singapore och dess politiska system verkar vara en överlägsen vinnare trots en besvärlig omgivning och dåliga naturliga förutsättningar.
Allt måste importeras och förädlas.

Där det i början 1960-talet var en hamn med fartyg, pråmar och lastageplatser hade nu förvandlats till en del av den riktiga staden
Bortsett från detta återseende och beaktande av utvecklingen var stadsturen med bussen ganska värdelös.
Tyvärr regnade det hela tiden så vi kunde inte själva titta runt, bortsett från raffles.

Vi klev av stadstur bussen vid Raffles enorma anläggning, som täcker kanske ett helt kvarter
Raffles är ju känd för drinken Singapore Sling.
Vi hade lite problem att hitta baren enär det mesta var stängd under dagtid och vi frågade om den var öppen och fick helt motsägelsefulla uppgifter.
Efter lite travande fram och tillbaka hittade vi ingången till Raffles bar.
Slog oss ner och beställde en Singapore Sling.
Under tiden Singapore Slingen preparerades kom servitrisen in med nötter med skal. Vi skalade några nötter, lade skalen på bordet eftersom det inte fanns någon skräpskål, och åt innanmätet.
Det var flera än vi som lagt skalen på bordet, men helt plötsligt kom servitrisen och svepte ner skalen på golvet. Man skulle slänga allt skal på golvet och jag skulle inte vilja gå barfota på detta golv med alla dessa vassa skalbitar.
Jag har druckit Singapore Sling i alla världsdelar utom Australien och kvaliteten och smaken har varit mycket varierade från nästan odrickbar på en restaurang på Cypern - när vi bodde där under vintrarna under första hälften av 1990-talet - till bra smak på andra ställen.
Singapore Slingen som vi fick på Raffles var helt underbar, men så var priset också därefter 180 kronor styck, men vi tyckte att en i varje ben skulle sitta bra trots priset.
Nu vet jag hur en Singapore Sling bör smaka och vi fick receptet på Singapore Slingen av bartendern.
Så nu har frugan lovat att vi skall ha Singapore Sling som ankomst drink i sommarstugan vid lämpliga tillfällen.
Singapore Sling innehåller många olika spritsorter, bl.a. angostura.

Efter upplevelsen på Raffles åkte vi tillbaka till vår hotell för att vila några timmar.
Sedan var tanken att vi skulle gå ut och gå en sväng, men vi tog oss knappt över gatan p.g.a. det ihållande regnet.
December och januari är regnperiod. Under december är medel nederbörden i Singapore nästan 500 mm, man skall då betänka - om jag kommer ihåg rätt - att års medel nederbörden vid Norrlandskusten är ca 600 mm per år.
Beroende på regnandet fick vi stanna inomhus under vår enda hela kväll i Singapore.

Totalt blev Singapore vistelsen en besvikelse kanske mest beroende på kostnads situationen likväl som regnandet, vilket gjorde att planerad besök ej kunde göras.

Resen av tiden i Hua Hin

Vi firade nyår i Hua Hin och var nere på stranden när det nya året firades med ett enorm fyrverkeri.
Sedan har vi besökt de gamla vanliga restaurangerna.
Vi har inte hittat några nya värt att nämna annat än att Santa Fe uppe på Market Village har fått mycket bättre kvalitet på köttet